Tuesday, July 7, 2009

Jambatan Ketiga - Najib Jangan Derhaka Sultan Johor

Sekali lagi isu cadangan pembinaan jambatan ketiga antara Johor dengan Singapura diperkatakan dan kali ini melibatkan titah dari Tuanku Sultan Johor, Sultan Iskandar yang disampaikan oleh Tunku Mahkota Johor, Tunku Ibrahim Ismail dalam perasmian sidang Dewan Undangan Negeri Johor semalam.

Sultan Johor menitahkan bahawa Tuanku tidak setuju dengan cadangan pembinaan jambatan ketiga.

Terdahulu sebelum ini Perdana Menteri Malaysia dan Singapura Dato Seri Najib Tun Razak dan En Lee Hsien Loong saling bertukar pendapat dan cadangan tentang jambatan ketiga tersebut dalam lawatan kerja PM Malaysia ke Singapura sebulan yang lalu.

Ianya diperkuatkan lagi dengan kunjungan Menteri Mentor Singapura En Lee Kuan Yew di Putrajaya seminggu yang lalu bilamana beliau juga turut melahirkan hasrat dan minat beliau tentang cadangan pembinaan jambatan tersebut.

Dato Seri Najib dikhabarkan sebelum ini belum mengadap Sultan Johor dan memaklumkan apa-apa kepada Sultan memandangkan kata Dato Seri Najib ianya masih dalam peringkat cadangan sedangkan beliau sendiri sudahpun meminta Tan Sri Mohd Nor Yackop untuk melakukan kajian dan kerjasama dengan rakan sejawat beliau dari Singapura.

Apakah punca yang menyebabkan Sultan Johor tidak setuju dengan cadangan tersebut tidak diketahui kerana Tuanku Sultan Johor semalam menitahkan anaknya Tunku Mahkota Johor, Tunku Ibrahim untuk mewakili Tuanku Sultan untuk merasmikan Sidang Dun yang turut dihadiri oleh Raja Muda Johor Tunku Ismail Ibrahim.

Sidang Dewan Undangan Negeri Johor ke-12 semalam dirasmikan di Kota Iskandar yang menjadi pusat pentadbiran baru kerajaan negeri, menggantikan Bangunan Sultan Ibrahim di Bukit Timbalan, Johor Bahru.

Sudah masanya kerajaan bersifat rasional dalam bantahan-bantahan ini memandangkan manfaat besar tidak ada dalam pembinaan projek ini. Kalau dikatakan ianya boleh menjadi pemangkin kepada pertumbuhan Pengerang, Bandar Penawar dan Desaru ianya adalah bersifat sementara.

Ahli parlimen Johor Bahru Datuk Shahrir Abdul Samad sebelum ini juga menyifatkan langkah pembinaan jambatan ketiga antara Malaysia dan Singapura di Timur Johor sebagai tidak wajar.

Kita sudah ada Tambak Johor yang sesak saban hari biarpun Johor mempunyai Kompleks Imigresen & Kastam Iskandar yang indah dan mengambil kira juga jambatan Lingkaran Kedua di Gelang Patah yang tidak dimaksimumkan penggunaannya oleh rakyat yang majoritinya sanggup bersesak di Tambak Johor semata-mata untuk memendekkan. perjalanan dan mengambil kira kos murah masuk dan tol yang kalau dibandingkan dengan Link Kedua yang cukup membebankan rakyat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...